FAQ om Den Statslige Kompetencefond

Her på siden finder du en oversigt med information i forbindelse med din ansøgning til Den Statslige Kompetencefond.

For at kunne få støtte  fra Den Statslige Kompetencefond til din kompetenceudvikling, er det afgørende, at:

  • Du er omfattet af en statslig overenskomst.
  • Din leder godkender din ansøgning om fondsstøtte.
  • Din arbejdsplads betaler en del af udgifterne forbundet med den ansøgte kompetenceudvikling.

Klik på fanerne nedenfor, og læs mere om reglerne for Den Statslige Kompetencefond.

  • 1. Hvornår åbner fonden?

    Den Statslige Kompetencefond åbner den 4. september 2019.

    Den Statslige Kompetencefond er etableret som led i overenskomstforhandlingerne 2018 og dækker de statsansatte, der er omfattet af fællesoverenskomsterne mellem Finansministeriet og Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU) eller Finansministeriet og Akademikerne.

    Siden afslutningen af overenskomstforhandlingerne har overenskomstparterne i samarbejde med Kompetencesekretariatet arbejdet på at fastlægge de præcise rammer og kriterier for fonden. Sideløbende med dette arbejde har Kompetencesekretariatet arbejdet med udviklingen af et it-system, der vil være det centrale arbejdsredskab for fonden - både ift. ansøgningerne, ledergodkendelsen og den efterfølgende sagsbehandling.

    Denne proces afsluttes henover sommeren, således at både kriterier og it-system er klar til fondens åbning den 4. september 2019.

  • 2. Hvem kan ansøge Den Statslige Kompetencefond?

    Du kan søge Den Statslige Kompetencefond, hvis du er omfattet af fællesoverenskomsterne mellem Finansministeriet og Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU) eller Finansministeriet og Akademikerne.

    Du kan også søge, hvis du er ansat i staten på tjenestemands- eller tjenestemandslignende vilkår.

    Se overenskomstdækning i ansættelseskontrakt

    Tjek din ansættelseskontrakt, hvor det fremgår, om du er omfattet af ovennævnte overenskomster eller aftaler.

    Ansat på individuel kontrakt

    Hvis du er ansat på en individuel kontrakt, så er du ikke omfattet af fonden.

    De statslige overenskomstparters fond

    Den Statslige Kompetencefond er etableret som led i overenskomstaftalen fra 2018. Derfor dækker fonden de omkring 187.000 statsansatte, der er omfattet af aftaler og overenskomster i den statslige sektor.

  • 3. Hvad kan du ansøge om støtte til?

    Den Statslige Kompetencefond giver støtte til individuel kompetencegivende kompetenceudvikling. Støtten skal være et supplement til øvrig kompetenceudvikling på arbejdspladsen.

    Der kan søges om støtte til:

    • Uddannelses- og kursusgebyr: Udgifter til deltagelse i kompetenceudviklingsaktiviteter.
    • Materialer: Undervisningsmateriale såsom faglitteratur mv. som er nødvendig for deltagelse i aktiviteten. Fonden dækker som udgangspunkt ikke udgifter til tablets, computere mv., som har varig værdi.
    • Transport og ophold: Udgifter til transport og ophold dækkes i samme omfang som din arbejdsplads normalt ville tillade, jf. statens gældende regler.

    Al støtte er eksklusiv moms. Se retningslinjer for moms under afsnit 11 nedenfor.

  • 4. Hvilke aktiviteter støtter fonden?

    Den Statslige Kompetencefond støtter mange former for kompetenceudvikling. Det kan være et kursus, en hel uddannelse eller en anden aktivitet, der styrker dine kompetencer i dit arbejde og din værdi på arbejdsmarkedet.

    Hvis din arbejdsgiver vil medfinansiere kompetenceudviklingsaktiviteten, og din leder kan godkende din ansøgning, så kan du søge støtte fra Den Statslige Kompetencefond.  

    Forhåndsgodkendte kompetenceudviklingsaktiviteter

    En positivliste er en oversigt over de kompetenceudviklingsaktiviteter, der på forhånd er vurderet støtteberettiget.

    Se positivlister og retningslinjer for de fire fondspuljer.

  • 5. Hvem står bag Den Statslige Kompetencefond?

    Den Statslige Kompetencefond er aftalt i overenskomstforliget mellem de statslige overenskomstparter i 2018. Den Statslige Kompetencefond er derfor de statslige overenskomstparters fond.

    Aftalen om Den Statslige Kompetencefond fremgår af bilag B i forliget fra 2018 om overenskomster og aftaler:

    • Fællesoverenskomsten mellem Finansministeriet og Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU).
      CFU er en samarbejdsorganisation, der forhandler overenskomster og tjenestemandsaftaler for: Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Lærernes Centralorganisation (LC), Centralorganisationen af 2010 (CO10) og Akademikerne (AC).
    • Fællesoverenskomsten mellem Finansministeriet og Akademikerne.
       

    De faglige organisationer er samlet i 4 centralorganisationer:

    Yderligere kollektive aftaler

    Den kollektive aftale mellem Finansministeriet og Centralorganisationernes Fællesudvalg samt Finansministeriet og Akademikerne kan også forekomme som en aftale mellem en instans med bemyndigelse fra Finansministeriet og på den anden side en forhandlingsberettiget organisation tilknyttet en af centralorganisationerne. Ansatte dækket af en sådan kollektiv aftale har også mulighed for at modtage støtte fra Den Statslige Kompetencefond.

    Kompetencesekretariatet administrerer fonden

    Kompetencesekretariatet er de statslige overenskomstparters fælles sekretariat for kompetenceudvikling. På vegne af de statslige overenskomstparter administrerer Kompetencesekretariatet Den Statslige Kompetencefond. 

  • 6. Ansøgningsfrister

    Der er ingen faste ansøgningsrunder. Man kan løbende søge fonden.

    Du skal dog være opmærksom på:

    • Du kan søge indtil dagen før, din kompetenceudvikling begynder.
    • Din leder skal godkende din ansøgning i systemet senest en dag før, kompetenceudviklingen begynder.
    • Du kan tidligst ansøge om støtte ni måneder før, aktiviteten begynder.

    Hvis du ikke kender den præcise startdato, når du ansøger, kan du blot angive den første dag i startmåneden.

    Startdatoen er defineret som første undervisningsdag.

    Ansøgningen modtages, når din leder har godkendt

    Du har først ansøgt Den Statslige Kompetencefond, når ansøgningen er godkendt af din leder. Når du har udfyldt og indsendt din ansøgning, så videresendes den automatisk til den mailadresse, som du i din ansøgning har anført til at tilhøre din leder.

    Aftalen om Den Statslige Kompetencefond udløber i marts 2021

    Den Statslige Kompetencefond er etableret i overenskomstaftalen fra 2018, der udløber den 31. marts 2021. Frem til da kan der løbende indsendes ansøgninger til fonden. 

  • 7. Ansøgning inden optagelse på uddannelse, kursus mm.

    Du kan ansøge Den Statslige Kompetencefond, inden du er optaget på eller har søgt om optagelse på fx en uddannelse.

    Skulle du ikke blive optaget på uddannelsen, så får du heller ikke midler fra fonden. Din leder skal i så fald logge ind i fondssystemet og indrapportere, at din uddannelse er aflyst. 

  • 8. Tilbagebetaling af fondsmidler

    Fondsstøtten udbetales først, når den støttede aktivitet er gennemført, og din leder har indrapporteret det anvendte beløb. Der vil derfor som udgangspunkt ikke opstå situationer, hvor der skal tilbagebetales midler.

    I de få tilfælde det forekommer, vil en tilbagebetaling foregå ved, at Den Statslige Kompetencefond fremsender en faktura til det EAN-nummer, som din leder oplyser.

  • 9. Hvor meget kan du ansøge om?

    De fire fondspuljer har forskellige beløbsgrænser for, hvor meget en statslig medarbejder kan ansøge fonden om pr. kalenderår. Se de enkelte fondspuljers positivlister, hvor beløbsgrænser også fremgår.

  • 10. Krav om medfinansiering

    Din arbejdsplads skal medfinansiere den kompetenceudvikling, du søger om støtte til. Det kan fx være i form af:

    • Betalt arbejdstid
    • Betaling af udgifter til kompetenceudviklingsaktiviteten såsom kursusgebyr, deltagerbetaling og lignende
    • Udgifter til transport
    • Udgifter til ophold
    • Udgifter til materialer mm.

    Der er ikke fastsat beløbsmæssigt krav til arbejdsgivers medfinansiering, men overenskomstparterne vil følge udviklingen.

  • 11. Skal ansøgningsbeløbet være med eller uden moms?

    Den Statslige Kompetencefond dækker ikke udgifter til moms. Alle beløb i ansøgningen skal derfor være uden moms. Hvis din arbejdsplads ikke kan afløfte fuld moms, skal I selv afholde den udgift.

  • 12. Hvad er en fondspulje?

    Den Statslige Kompetencefonds midler er opdelt i fire fondspuljer. En pulje for hver af de fire centralorganisationer: 1) Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), 2) Centralorganisationen af 2010 (CO10), 3) Lærernes Centralorganisation (LC) og 4) Akademikerne (AC).

    OAO’s fondsområde er underinddelt i to puljer, hhv. OAO - HK Stat og OAO - Øvrige (3F, HKKF, Fængselsforbundet m.fl.)

    Når du ansøger Den Statslige Kompetencefond, skal du angive, hvilken af nedenstående puljer du tilhører.

    • Akademikerne: DJØF, DM, IDA, HOD, GL m.fl. – se den fulde liste her
    • CO10: Politiforbundet, Centralforening for Stampersonel, Dansk Told- & Skatteforbund, Dansk Sygeplejeråd m.fl. – se den fulde liste her
    • LC: Frie Skolers Forhandlingsfællesskab, Uddannelsesforbundet, Danmarks Lærerforening m.fl. – se den fulde liste her
    • OAO - HK Stat: HK Stat, herunder HK Trafik og Jernbane
    • OAO - Øvrige (3F, HKKF, Fængselsforbundet m.fl.): herunder fx Serviceforbundet, FAKK, Dansk Jernbaneforbund og Dansk Metal – se den fulde liste her (undtagen HK Stat)
  • 13. Fonden støtter ikke

    Den Statslige Kompetencefond udbetaler ikke fondsstøtte til:

    • Vikarudgifter: Der kan ikke søges om midler til dækning af udgifter til den eventuelle vikar, der varetager dine arbejdsopgaver, når du gennemfører din kompetenceudvikling.
       
    • Aktiviteter, der i forvejen gives fondsstøtte til: Modtager du støtte til uddannelses- og kursusgebyr, materialer, transport og/eller ophold andetsteds fra, skal dette modregnes i støtten fra fonden. Det kan fx være støtte fra VEU-omstillingsfonden eller støtte til befordring efter reglerne for VEU. Hvis du har modtaget støtte til din kompetenceudvikling fra andre fonde mv., skal din leder modregne dette ved indrapportering til fonden, når din kompetenceudvikling er afsluttet.
       
      Evt. støtte til lønkompensation i form af fx SVU- og VEU-godtgørelse modregnes ikke, da udgifter til løn ikke dækkes af Den Statslige Kompetencefond.

    Midlerne fra fonden er et supplement til de økonomiske midler, der allerede anvendes af statens arbejdspladser til kompetenceudvikling. Overenskomstparterne præciserer dette i løbet af august 2019. Det kan betyde begrænsninger i forhold til lovpligtig kompetenceudvikling og kompetenceudvikling, der er grundlæggende for medarbejderens opgavevaretagelse

    Fondsstøtten udbetales efter kompetenceudviklingsaktiviteten er gennemført. Udgifter, der ikke gives støtte til, fratrækkes udbetalingen.

  • 14. Fondsstøtten skal være et supplement

    Midlerne fra fonden er et supplement til de økonomiske midler, der allerede anvendes af statens arbejdspladser til kompetenceudvikling.

  • 15. Positivlister - forhåndsgodkendte kompetenceudviklingsaktiviteter

    En positivliste er en oversigt over de kompetenceudviklingsaktiviteter, der på forhånd er vurderet støtteberettiget af overenskomstparterne.

    Det betyder dog ikke, at ansøgere, der søger midler til en aktivitet omfattet af positivlisterne, har krav på støtte eller fortrinsret i forhold til andre ansøgere. Det er aktiviteten, der er støtteberettiget – ikke ansøgningen. 

    Der kan gives støtte til kompetenceudviklingsaktiviteter, der ikke er på positivlisten, hvis aktiviteten i øvrigt opfylder betingelserne for støtte, og overenskomstparterne prioriterer det. Du kan derfor godt ansøge om støtte til kompetenceudvikling, der ikke fremgår af positivlisten.

    Den Statslige Kompetencefond er inddelt i fire fondspuljer. Hver fondspuljer bestyres af en fondsgruppe, der består af overenskomstparternes repræsentanter for fire faglige grupperinger af statsligt ansatte.

    Hver fondsgruppe fastsætter, hvordan deres andel af fondsmidlerne skal anvendes og herunder, om der er kompetenceudviklingsaktiviteter, som på forhånd er vurderet støtteberettiget.

    Fondsgrupperne kan løbende ændre indholdet i deres positivliste (gennem prioritering).

    Du finder alle positivlisterne på denne side.

  • 16. Særlige indsatser

    Særlige indsatser dækker over indsatsområder for særlige målgrupper af ansatte i staten. Der er på nuværende tidspunkt ingen særlige indsatser. Når der iværksættes særlige indsatser, vil det fremgå her på hjemmesiden.

  • 17. Støtte til modulopdelte uddannelser

    Der kan søges om støtte til uddannelser, som er opdelt i moduler. Der kan både søges om støtte til enkelte moduler eller flere moduler, der fx udgør en hel uddannelse. Du kan dog tidligst søge om støtte til en aktivitet ni måneder før startdatoen.

  • 18. Udbetalingen af tilskud eller bortfald af støtte

    Midler fra Den Statslige Kompetencefond udbetales til medarbejderens arbejdsplads på baggrund af den indrapportering, som lederen skal indtaste, når kompetenceudviklingsaktiviteten er gennemført.

    Lederen får en mail med et link til indrapporteringen. Derudover kan lederen tilgå indrapporteringen, når vedkommende er logget ind i fondssystemet.

    Herefter overføres midlerne til arbejdspladsens NemKonto via det P-nummer, der er angivet i indrapporteringen.

    Udbetalingen vil derfor altid ske efter, at kompetenceudviklingsaktiviteten er afholdt. De udgifter, som arbejdspladsen har indtil da, skal arbejdspladsen selv lægge ud for.

    Bortfald af støtte

    Tilsagn om støtte bortfalder, hvis den ansøgte kompetenceudviklingsaktivitet ikke påbegyndes.

    Fondsstøtten udbetales nemlig først efter, at kompetenceudviklingen er gennemført. Gennemføres den ikke, så støtter Den Statslige Kompetencefond ikke kompetenceudviklingen.

    På samme måde dækker Den Statslige Kompetencefond heller ikke for arbejdsgiverens udgifter til fx kursusgebyr eller andre udgifter, hvis kompetenceudviklingen ikke gennemføres.

  • 19. Hvis du stopper i din nuværende ansættelse?

    Ophører dit ansættelsesforhold, inden kompetenceudviklingsaktiviteten påbegyndes, bortfalder støtten.

    Ophører ansættelsesforholdet, efter kompetenceudviklingsaktiviteten er påbegyndt, kan du med din nye leders accept fortsætte aktiviteten. Støtten vil dog altid blive udbetalt til den statslige arbejdsplads, du var ansat på ved ansøgningstidspunktet.

    Når den statslige arbejdsplads, du var ansat på ved ansøgningstidspunktet har afholdt alle sine udgifter i relation til din aktivitet, skal lederen indrapportere dette i it-systemet for at få udbetalt de afholde udgifter.

  • 20. Udskydelse af aktivitet

    Det er muligt at få udsat slutdatoen for den aktivitet, du har fået tilsagn om støtte til, hvis der er en god begrundelse. Det kan fx forekomme, hvis udbyderen har udsat kurset eller uddannelsen, eller du selv går på barsel eller bliver syg.

    Den Statslige Kompetencefonds it-system sender en mail til din leder, når den angivne slutdato for gennemførelse af aktiviteten, er overskredet.

    Du eller din leder, kan også på forhånd skrive til fond@kompetenceudvikling.dk og oplyse nye slutdato samt begrundelse.

    Hvis kompetenceudviklingsaktiviteten ikke er gennemført inden for et år efter den oprindelige slutdato, bortfalder muligheden for støtte. Udskydelse på grund af eksempelvis barsel eller sygdom medfører ikke ekstra midler fra Den Statslige Kompetencefond. Du kan evt. søge fonden igen til anden kompetenceudvikling.

  • 21. Sagsbehandlingstid - hvornår får du svar på din ansøgning?

    Den Statslige Kompetencefond bestræber sig på at have en behandlingstid på cirka 14 dage.

    Hvis der er behov for afklaring, fx vedrørende den konkrete kompetenceudviklingsaktivitet, kan der gå længere tid.

    Bemærk, at ansøgningen først sendes til behandling af fonden, når din leder har godkendt ansøgningen.

    Ansøgninger til aktiviteter, der ikke er på positivlisten, kan kræve en længere sagsbehandlingstid, da de statslige overenskomstparter skal vurdere hver ansøgning individuelt.

    Vi bestræber os på at behandle alle ansøgninger til Den Statslige Kompetencefond så hurtigt som muligt.

  • 22. Din leder skal godkende ansøgningen

    Ansøgninger til Den Statslige Kompetencefond skal godkendes af din leder. Når du har udfyldt og indsendt din ansøgning, så videresendes den automatisk til din leders mailadresse, som du angiver i forbindelse med ansøgningen.

    Hvilken leder skal godkende en ansøgning?

    Det er din nærmeste leder, der skal godkende din ansøgning. Lederen skal have beføjelse til at stå inde for udlæg til kompetenceudviklingsaktiviteten, indtil den er gennemført. Lederen skal også have mulighed for at afgøre, om kompetenceudviklingen er relevant, gerne med udgangspunkt i din udviklingsplan.

    Brug evt. udviklingssamtalen til aftale indhold i ansøgning

    Du kan med fordel fx bruge din medarbejderudviklingssamtale (MUS) til at aftale, hvilken kompetenceudviklingsaktivitet du vil søge om støtte til.

    MUS et naturligt udgangspunkt for din ansøgning om støtte til kompetenceudvikling. For det er i udviklingssamtalen, at du med din leder laver en udviklingsplan og aftaler, om der er aktiviteter, som er relevante at søge støtte til.

    Se også Kompetencesekretariatets temaside om MUS. Her finder du værktøjer, cases og gode råd til MUS.

  • 23. Gruppeansøgninger

    Der er mulighed for, at to eller flere medarbejdere, der søger midler til den samme kompetenceudviklingsaktivitet, kan indsende en gruppeansøgning. Der er tre krav, man skal leve op til for at lave en gruppeansøgning:

    • Medarbejderne omfattet af gruppeansøgningen skal have samme leder
    • Medarbejderne omfattet af gruppeansøgningen skal tilhøre samme fondspulje
    • Medarbejderne omfattet af gruppeansøgningen skal deltage i samme aktivitet

    Læs nærmere om fondspuljerne i afsnittet om ”12. Hvad er en fondspulje?” højere oppe på siden.

    En gruppeansøgning fungerer som en skabelon, der kan oprettes af hvem som helst, inde fra it-systemet.

    Herefter deles ansøgningen med de medarbejdere/kollegaer, der skal deltage på kompetenceudviklingsaktiviteten, som hver især skal logge ind og udfylde deres stamoplysninger og godkende ansøgningen. Til sidst skal lederen godkende ansøgningerne, ligesom med de individuelle ansøgninger.

    Formålet med gruppeansøgninger er at gøre det administrativt nemmere at indsende ansøgninger for flere personer, der ønsker at deltage i samme kompetenceudviklingsaktivitet fra samme arbejdsplads.

  • 24. Kan jeg klage over en afgørelse?

    Klager kan sendes til fond@kompetenceudvikling.dk. Mærk mailens emnefelt med ordet ’Klage’.

  • 25. Ingen øvre tidsgrænse for kompetenceudviklingens varighed

    Der er ingen øvre tidsgrænse for, hvor lang tid kompetenceudviklingen kan vare. Du skal dog være opmærksom på, at din arbejdsplads først får pengene udbetalt, når kompetenceudviklingsaktiviteten er afsluttet.

  • 26. Fondens 172 mio. kr. er fordelt i fire puljer

    Der er afsat 172,3 mio. kr. i Den Statslige Kompetencefond for OK18, der udløber den 31. marts 2021.

    Fondsmidlerne er fordelt til de fire målgrupper efter målgruppernes andel i staten:

    • Akademikerne: 84,3 mio. kr.
    • CO10: 27,8 mio. kr.
    • LC: 22,7 mio. kr.
    • OAO: 37,5 mio. kr.

    Fordelingsnøglen er baseret på lønsum.