Sådan får du effekt af kompetenceudvikling

Kompetencesekretariatet giver fire råd til arbejdspladsen, der ønsker effekt af sin innovationspraktik eller anden kompetenceudvikling.

Hvordan sikrer man, at effekten af et kursus eller praktik står mål med investeringen?

Amerikanske studier af brug og effekt af læring på træningsforløb viser, at 15 procent ikke anvendte eller ikke prøvede at anvende den nye læring. 70 procent prøver en lille smule, men havde problemer og vendte hurtigt tilbage til gamle metoder. 15 procent anvender den nye læring og opnår konkrete og værdifulde resultater for organisationen.

Ifølge den amerikanske forsker Robert Brinkerhoffs studie, så har massive investeringer i kurser og efteruddannelse derfor ingen eller kun ringe effekt.

Men det kan man heldigvis gøre noget ved.  

Før, under og efter

Forstærker man fokus på, hvad man vil lære, inden man deltager i kompetenceudvikling, og hvad man efterfølgende har lært, så kan man øge effekten af læring markant. Hvad end der er tale om et kursus, en innovationspraktik eller en helt tredje form for læring, så er det essentielt, at man tænker læringen ind i en proces, der strækker sig over før, under og efter.

  1. Forventningsafklar kompetenceudviklingen: I forbindelse med beslutningen om deltagelse i konkret kompetenceudvikling bør ledelse og medarbejder tage en samtale om: Hvordan kompetenceudviklingen skaber læring, og hvordan de forventer, at læringen slår om i ændret adfærd? Hvordan skaber kompetenceudviklingen værdi for både arbejdsplads og medarbejder?
     
  2. Effekt er enhedens fælles ansvar: Det er et fælles ansvar i enheden, at læring fra kompetenceudvikling bliver integreret og omsat i den daglige praksis. Opgaven med at få ny læring omsat til praksis er ikke kun individuelt forankret hos den, som deltager. Her kommer læringsmiljøet i spil: Interesserer vi os nok for hinandens læring og tanker før og efter kurser?
      
  3. Planlæg opfølgningen af kompetenceudviklingen: Det vigtige er ikke, om det har været godt eller dårligt, men om deltageren har lært noget, om det lærte kan bruges i praksis, om det skaber resultater - og hvad lederen kan gøre for at hjælpe med processen fra ”læring” til ”ind i praksis”. Er der f.eks. organisatoriske forhindringer, som skal ryddes af vejen?
      
  4. Brug Kompetencesekretariatets effektskema: Effektskemaet gør det nemmere at overskue forløbet og synliggør den ønskede værdi af læringen. Herigennem bliver den ønskede udvikling håndgribelig, og det bliver nemmere at overskue, hvad man vil have med hjem fra kompetenceudviklingen, hvad man vil fokusere på under kompetenceudviklingen, og hvad man vil bruge det til på arbejdspladsen. Hent effektskemaet her.

    

Få rådgivning af Kompetencesekretariatet

Vi rådgiver ofte statslige arbejdspladser om, hvordan man får effekt af kompetenceudvikling. Kontakt os for en telefonisk rådgivning eller book os til en rådgivning på jeres arbejdsplads.

Kontakt os på telefon: 33 18 69 69 eller e-mail: info@kompetenceudvikling.dk