Logo: Kompentencesekretariatet
Søg
Luk menu

Friskolelærer får støtte til masteruddannelse: Matematik og teknologi skal smelte sammen

Matematiklærer på Fredericia Realskole, Dorte Bygebjerg Kristensen, brænder for at undervise på en sjov og moderne måde med teknologi som en integreret del af undervisningen. Med midler fra Den Statslige Kompetencefond er hun ved at tage en masteruddannelse i informationsteknologi, hvor hun lærer konkrete greb til at lade teknologi og matematikundervisning flyde sammen – bl.a. ved at lære eleverne at tænke som en computer.

Et barns hænder rører ved en tablet
Foto af Robo Wunderkind fra Unsplash.com

Men så en dag læste jeg tilfældigvis om Den Statslige Kompetencefond i vores medlemsmagasin, Frie Skoler, og tænkte, at her var der måske en mulighed for at få finansieret den masteruddannelse. Og det var der! Det var så fedt!

Dorte Bygebjerg Kristensen
Foto af Dorte Bygebjerg Kristensen er matematiklærer på Fredericia Realskole.

Dorte Bygebjerg Kristensen er matematiklærer på Fredericia Realskole.

– Matematikundervisning kan i princippet afvikles sådan, at man bare slår op på en ny side i bogen hver dag. Men det er kedeligt for alle. Hvis jeg skal inspirere børnene og levere undervisning af høj kvalitet, kræver det, at jeg selv er inspireret, at jeg har ny viden og er opdateret på feltet, siger Dorte, der elsker at udfordre sig selv ved fx at lære eleverne at kode og lave små sjove matematikforklaringsfilm.

Nej tak til autodidakt kompetenceudvikling

Dorte har altid gjort meget ud af at dygtiggøre sig, og har bl.a. taget en diplomuddannelse i matematikvejledning. Dog har hun altid haft svært ved at finde kurser, der kunne give hende den teknologiforståelse, hun søgte til sin matematikuddannelse.

Hendes kompetenceudvikling har derfor langt hen ad vejen været autodidakt. Men hun fandt efterhånden frem til, at det er alt for krævende og tilfældigt at lære sig selv det hele fra bunden:

– Det er et langt slæb og meget omstændeligt at gå den autodidakte vej.

Hun vidste, at masteruddannelsen i informationsteknologi ville passe perfekt til hende, men også at den var virkelig dyr – og at der ingen chance var for, at hendes skole kunne finansiere den.

At samle på guldkorn

– Men så en dag læste jeg tilfældigvis om Den Statslige Kompetencefond i vores medlemsmagasin, Frie Skoler, og tænkte, at her var der måske en mulighed for at få finansieret den masteruddannelse. Og det var der! Det var så fedt!, siger hun.

Masteruddannelsen, som foregår på fire forskellige universiteter, er ingen badeferie:

– Det har været vildt hårdt. Arbejdsmængden har været enorm og vi er blevet bombarderet med svære tekster på engelsk. Men samtidig er det virkelig lærerigt og inspirerende.

Ud over undervisning på højt niveau, har Dorte lært overraskende meget af sine skarpe medstuderende. Så meget, at hun har oprettet et dokument kun til de guldkorn, hun får fra dem. Og dokumentet bliver hele tiden længere.

– Min underagenda er at suge alt ud af folk jeg kan, og det går virkelig godt, griner hun.

Søg om støtte til din kompetenceudvikling

Den Statslige Kompetencefond er din mulighed for at udvikle dine kompetencer til fremtiden. Fonden er aftalt i overenskomstforliget mellem de statslige overenskomstparter i OK21. Den er til for dig, der er ansat i staten. Læs mere om fonden.

Kunsten at tænke som en computerlang læring

Et af de fag, som Dorte ved, at hun vil kunne bruge meget fra i sin matematikundervisning er faget ”Computational thinking”, hvor man lærer at tænke som en computer (også selvom en computer ikke kan tænke).

Faget lærte hende, hvordan man meget mere systematisk kan gå til en matematikopgave ved at skrue op for forberedelsen – også den mentale! – og planlægge på mere stringent vis:

– Det er en effektiv trin for trin logik, der gør, at man lærer fra toppen og deler processen op i små overskuelige dele. Mange børn kikser, fordi de har for travlt med at finde løsningen. Ved at følge logikken bag computational thinking, lærer de fokusere mere på processen – og det fungerer!

Hvis jeg skal inspirere børnene og levere undervisning af høj kvalitet, kræver det, at jeg selv er inspireret, at jeg har ny viden og er opdateret på feltet.

Dorte Bygebjerg Kristensen
Obs
Skjul nyheder