Kommer der noget ud af MUS?

De nye kompetencer bliver brugt i praksis.
  • Er der aftaler om, hvad der skal ske ift. adfærd/performance og hvornår efter kurset/læring-i-praksis-aktiviteter?
  • Efterspørges den ændrede adfærd i praksis? Af hvem/hvem ikke?
  • Anerkendes den ændrede adfærd i praksis? Af hvem/hvem ikke?
  • Spørger lederen, hvad han/hun skal gøre for at hjælpe med at bane vej for den ønskede adfærd?

Gode råd:
En dialog omkring et Impact Map (se ovenfor) er med til at fastholde fokus og dermed transfer på, at vi skal omsætte og bruge det lærte i praksis - det sker nemlig i mange tilfælde ikke af sig selv. Ledere og kolleger - og naturligvis medarbejderen selv - kan i praksis gøre meget for, at der kommer transfer og effekt ud af det, man har suget til sig i en læringssituationen. De kan også effektivt forhindre det, og det er man naturligvis ikke interesseret i.

Det er vigtigt, at ikke bare nye kompetencer, men også deres omslag og anvendelse i praksis direkte efterspørges af ledere og kolleger - og herunder anerkendes, når den ændrede adfærd viser sig. Men det sker ikke af sig selv altid, og det er ikke nødvendigvis konfliktfrit stof: Medarbejderne har over tid etableret en fælles praksis, som ønsket om en ny adfærd måske skubber til - og dermed til det, som man kan kalde "forhandlingen af den kompetente adfærd". Opfattelsen af, hvad der er kompetent adfærd lader sig ikke altid lige flytte.

Det er et meget afgørende punkt at være opmærksom på, for her kan hele investeringen i uddannelse eller kompetenceudvikling så at sige blive tabt på gulvet. Fordi der i værste tilfælde ikke kommer noget ud af kompetenceudviklingen, den sætter sig ingen spor i praksis, og ingen brugere opdager noget eller mærker forskel.

Kolleger og tilbagemeldinger brugere kan med fordel inddrages og hjælpe den enkelte med at omsætte det lærte i praksis, fastholde nye gode måder at gøre tingene på. Risikoen for at falde tilbage i gamle vaner er stor, hvis man er alene med opgaven at ændre praksis.

Klik her og kom tilbage til spørgsmålene.