63-årige Stine Bigum, der er lærer på en efterskole tæt ved Himmelbjerget, insisterer på at blive ved med at kompetenceudvikle sig hele sit arbejdsliv. Den strategi støtter både skolen og Den Statslige Kompetencefond op om.
”Ny viden er mit brændstof. Jeg kan ikke bare åbner den samme bog og gentage mig selv år efter år. Det er hverken mine elever eller jeg tjent med. Jeg vil derfor råde alle til at fortsætte med at kompetenceudvikle sig gennem hele arbejdslivet. Det tror jeg er afgørende for, at man i det lange løb kan fastholde arbejdsglæden og stadig være fagligt ovenpå,” siger Stine Bigum.
Hun er 63 år og har i sommeren 2023 deltaget på ugekurset ‘Creating a motivating environment’, som fandt sted i Irland hos kursusudbyderen Pilgrims Teacher Training Courses. Stine Bigum har de seneste knap 25 år undervist i engelsk og friluftsliv på Himmelbjergegnens Natur- og Idrætsefterskole, hvor hun også er skolevejleder. Efterskolen, der hvert år optager 130 elever, ligger i nærheden af Silkeborg og Skanderborg – tæt ved Himmelbjerget.
Hun fortæller, at det ikke er første gang, hun får støtte fra Den Statslige Kompetencefond, og hun er taknemlig for de muligheder det giver for, at hun kan blive ved med at tilegne sig ny viden og inspiration. Hun fandt selv frem til kurset i det irske, og der var fuld opbakning fra ledelsen. Skolen betalte rejseudgifterne og dækkede timeforbruget, mens fonden tog sig af kursusafgiften, som var inklusive ophold og mad. Men hvor kommer Stine Bigums tørst efter ny viden fra?
”For mig er behovet for vidensinput lige så naturligt som at trække vejret, men jeg vil også gerne understrege, at unge mennesker i dag på mange måder er et andet sted, end de var for fem eller ti år siden. Og når man som jeg har været underviser i mange år, har man indimellem brug for at få rusket op i sin faglige og pædagogiske tilgang og ikke mindst blive krystalklar på, hvad der motiverer nutidens unge. For mig er det afgørende, at jeg kan fastholde deres motivation gennem hele det år, jeg har glæde af dem,” siger hun og tilføjer, at hun på kurset i Irland blev stopfodret med ny inspiration i form af gode ideer og konkrete eksempler, som hun kan bruge direkte i undervisningen.
I dag er Pilgrims såkaldte ’creative methodology’, hvor man arbejder med indlæring via forskellige kreative metoder, et fundament for Stine Bigums engelskundervisning. Metoderne har desuden bredt sig til flere af hendes kolleger, fordi hun via tolærersystemet deler ud af sin nyerhvervede viden. Og Stine Bigum slår fast, at hun ikke ét sekund har overvejet, at hendes alder skulle have indflydelse på hendes lyst og adgang til kompetenceudvikling.
”Jeg synes, jeg kan meget som underviser, men jeg er også udstyret med et indre nysgerrighedsgen, som hele tiden står og blinker. For uanset hvor erfaren man er, kan man altid blive endnu dygtigere. For mig handler det også om, at jeg er så heldig at have en dejlig arbejdsplads, hvor jeg er enormt glad for at være og egentlig bare vil gøre det så godt som overhovedet muligt,” slutter hun.
".... når man som jeg har været underviser i mange år, har man indimellem brug for at få rusket op i sin faglige og pædagogiske tilgang og ikke mindst blive krystalklar på, hvad der motiverer nutidens unge
– Stine Bigum, lærer, Himmelbjergegnens Natur- og Idrætsefterskole