Kompetencesekretariatet er de statslige overenskomstparters fælles sekretariat for kompetenceudvikling.
Kompetencesekretariatet administrerer Den Statslige Kompetencefond og rådgiver statens arbejdspladser om kompetenceudvikling. Grundlaget for sekretariatets arbejde er fastlagt i overenskomstparternes aftaler på kompetenceområdet – se nærmere under Aftaletekster.
Kompetencesekretariatet agerer på overenskomspartnernes vegne. Det er en unik enhed, der udmønter vores centrale mål for kompetenceudvikling på statens arbejdspladser.
Jeg er glad for de statslige overenskomstparters lange tradition for samarbejde på kompetenceområdet. Senest har vi etableret en kompetencefond til individuel kompetenceudvikling, som tegner til at blive et vigtigt bidrag til den kompetenceudvikling, der allerede finder sted på de statslige arbejdspladser.
Kompetencesekretariatet er de statslige overenskomstparters fælles sekretariat for kompetenceudvikling, aftalt i de statslige overenskomstforhandlinger. De politiske udvalg bag både sekretariat og fond er derfor også organiseret med politikere og embedsmænd fra arbejdstager- og arbejdsgiversiden.
Kompetencesekretariatets strategi for OK18:
Hent Kompetencesekretariatets profilbrochure, og læs hvordan vi bidrager til, at statens medarbejdere og ledere har kompetencer til fremtidens arbejdsmarked.
Kompetencesekretariatet er etableret af parterne på det statslige overenskomstområde, Medarbejder- og Kompetencesestyrelsen og Centralorganisationernes Fælles Udvalg (CFU), for at understøtte det fælles arbejde med kompetenceudvikling på statens arbejdspladser.
Kompetencesekretariatet (tidligere Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling) blev etableret af Finansministeriet og Centralorganisationernes Fælles Udvalg (CFU) ved overenskomstforhandlingerne i 1999, og sekretariatet startede sit virke den 1. april 2000. Sekretariatet blev aftalt videreført ved OK-forhandlingerne i 2002, 2005, 2008 og 2011. Ved overenskomstforhandlingerne i 2013 blev Statens Center for Kompetenceudvikling omdannet til Kompetencesekretariatet, hvilket blev videreført ved overenskomstforhandlingerne i 2015 og 2018. Sekretariatet har løbende fået ændret sin opgaveportefølje.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen i Skatteministeriet varetager statens arbejdsgiverfunktioner, herunder forbereder forhandlinger og indgår overenskomster og aftaler på det statslige område samt varetager opgaver i forhold til løn, ledelse og personale.
CFU – Centralorganisationernes Fælles Udvalg er en samarbejdsorganisation, der løser fælles problemer for statsansatte. Parterne i samarbejdet er Akademikerne, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab SKAF (CO10 og LC) samt Offentligt Ansattes Organisationer (OAO). Centralorganisationerne dækker ca. 98 procent af alle statsansatte.
Kompetencesekretariatets årsrapport fra 2019: