Sådan kommer I i gang
Når I har besluttet jer for at gennemføre en indsats på arbejdspladsen til at styrke ansattes kompetencer inden for dansk, regning/matematik, IT og engelsk, kan det være en god idé at tænke over, hvordan indsatsen kan planlægges bedst muligt.
Her får I nogle gode råd til, hvordan I kan tilrettelægge en god proces på arbejdspladsen, og hvad I skal være opmærksomme på.
1
Hold et afklarende møde og udpeg nøglepersoner
Repræsentanter fra arbejdspladsen, fx leder(e), medarbejdere, TR/ medarbejderrepræsentant eller andre på arbejdspladsen som fx HR har en dialog om en indsats på arbejdspladsen.
Næste skridt er at kontakte en uddannelsesudbyder (VUC, erhvervsskole eller oplysningsforbund), som kan stå for afklaring (screeningen) og efterfølgende undervisning for at få et afklarende møde, hvor behov og ønsker drøftes.
Herefter nedsættes evt. en projektgruppe bestående af leder, TR og/eller andre medarbejderrepræsentanter, eventuelt HR og uddannelsesudbyder. Det er også en god idé at udpege nøglepersoner/ambassadører, der kan medvirke til at motivere kolleger/medarbejdere til at deltage i undervisning.
Efterfølgende afholdes et informationsmøde om indsatsen sammen med uddannelsesudbyder på arbejdspladsen inden for indsatsens område. Her er der mulighed for at høre om, hvad afklaring/screening går ud på, og hvordan undervisningen foregår. Det anbefales, at alle i OAO-målgruppen deltager i informationsmødet.
2
Screening og ordblindetest
Nu skal I til at oprette og indsende en ansøgning om støtte til fonden til screening og ordblindetest. Det anbefales, at alle OAO-medarbejdere og deres ledere i målgruppen på arbejdspladsen (enheden, teamet, afdelingen) deltager i screening.
Screeningen skal desuden sikre, at der tilbydes undervisning på det rette niveau (trin) og med det indhold, der passer de enkelte deltagere. Screeningen kan også vise, om der er behov for en eventuel ordblindetest.
Ansøgningen kan udfyldes af leder eller en anden person på arbejdspladsen fx en HR-medarbejder. Screening gennemføres på arbejdspladsen eller på uddannelsesinstitutionen. Hvis I allerede har screenet eller ordblindetestet medarbejdere og fundet ud af, hvem der er kvalificerede til undervisning, kan I gå direkte til trin fire herunder.
- Totalt antal medarbejdere
- Medarbejderne, der skal deltage i screening/ordblindetest (navn, alder, mail og telefon, forhandlingsberettiget organisation)
- Lederen (navn, mail og telefon)
- Arbejdspladsen (navn, p-nummer, CVR, adresse, ministerområde)
- Ansøgningen kan udfyldes af såvel leder og HR eller lignende funktion på arbejdspladsen.
3
Efter screening og evt. ordblindetest
Screening vil vise, hvilket trin man er kvalificeret til at modtage undervisning på. Dette får medarbejderne individuel besked om. Arbejdspladsen får en samlet tilbagemelding, så undervisningen kan planlægges.
Den enkeltes resultater deles kun med lederen, hvis der er gensidig enighed om det.
4
Undervisning
Når I sammen med uddannelsesudbyderen har besluttet det videre forløb for de enkelte medarbejdere, kan I søge om støtte til lønkompensation/vikardækning, når medarbejdere er til undervisning.
Uddannelsesudbyderen kan hjælpe med tilmelding til undervisning og
ansøgning om SVU.
Medarbejdere kan være blevet tildelt mulighed for at få forberedende voksenundervisning (FVU) og/eller ordblindeundervisning (OBU).
Forberedende voksenundervisning er et fleksibelt tilbud til voksne, der ønsker at blive bedre til at stave, skrive og regne samt engelsk og IT.
Ordblindeundervisning for voksne er målrettet personer med vanskeligheder med at tilegne sig skriftsproget.
Hvis du også søgte screening via Den Statslige Kompetencefond, skal du blot benytte linket du fik tilsendt i bekræftelsesmailen.
- Totalt antal medarbejdere
- Medarbejderne, der skal deltage i FVU/OBU (navn, alder, mail og telefon, forhandlingsberettiget organisation)
- Lederen (navn, mail og telefon)
- Arbejdspladsen (navn, p-nummer, CVR, adresse, ministerområde
- Den søgte uddannelse og timetal (FVU-modul, OBU)
- Ansøgningen kan udfyldes af såvel leder og HR eller lignende funktion på arbejdspladsen.
5
Efter undervisning
Når undervisningen er overstået og evalueret, afregner I og får herefter udbetalt støttebeløbet.
Dvs. tilskuddet udbetales til arbejdsgiver.
Screening:
Arbejdspladsen modtager et tilsagn om støtte, når ansøgningen er godkendt. Støtten udbetales, når screeningen er gennemført, og arbejdspladsen har sendt afrapportering og regnskab for den gennemførte screening.
Deltagelse i ordblindetest og vejledning:
Arbejdspladsen modtager et tilsagn om støtte, når ansøgningen er godkendt. Støtten udbetales, når ordblindetesten er gennemført på bagrund af arbejdspladsens afrapportering og regnskab for den gennemførte vejledning.
Undervisning i FVU og OBU:
Arbejdspladsen modtager et tilsagn om støtte, når ansøgningen er godkendt. Støtten udbetales, når undervisningen er gennemført, og arbejdspladsen har sendt afrapportering og regnskab for den gennemførte undervisning.
Varighed af undervisning
FVU-fagene er opdelt på trin af stigende sværhedsgrad. Bestået FVU læsning (trin 4) og FVU matematik (trin 2) giver adgang til Erhvervsuddannelse for voksne, også kaldet euv. De øverste trin svarer i niveau til grundskolens 9. klasse. FVU digital og FVU engelsk er udelukkende for deltagere, der er i beskæftigelse.
FVU har følgende moduler:
- Dansk. Trin 1 – 4. Varighed: 30-60 timer pr. trin
- Matematik. Trin 1 – 2. Varighed: 30-60 timer pr. trin
- Digital. Trin 1 – 3. Varighed: 20-30 timer pr. trin
- Engelsk. Trin 1 – 4. Varighed: 20-30 timer pr. trin
- Start. For voksne med dansk som andetsprog. Varighed: 30-60 timer
Deltageren ved OBU udvikler sine funktionelle læse-, skrive- og stavefærdigheder samt færdigheder i at bruge kompenserende hjælpemidler, herunder IT-hjælpemidler. Varighed: op til 60 timer.