Logo: Kompentencesekretariatet
Søg
Luk menu

Brunos trillebør skal lære børn glæden ved at arbejde med hænderne

Bruno Larsen brænder for at lære børn, hvordan de skaber noget med deres hænder. Derfor har læreren fra Brændstrup Kristne Friskole søgt og fået støtte til kurset ’Smedning en Kulturteknik’. Men hvordan underviser man i smedning, når man arbejder på en lille landsbyskole, der hverken har værksted, ambolte eller esse til smedning?

Smedning på en armbolt
Foto: Raul Barrios, Unsplash.com

Bruno ved, hvordan man skaber noget med sine hænder. Med en uddannelse som Landbrugs- og Maskinmekaniker og en Landbrugsuddannelse med grønt diplom, kender han glæden ved manuelt arbejde. Og det er en skabertrang, han meget gerne vil videreføre til sine elever på Brændstrup Kristne Friskole.

- Jeg har en håndværksmæssig baggrund og kender noget til det, men nu er det jo snart 40 år siden jeg startede på den uddannelse, fortæller Bruno Larsen. 

"

Det handler om glæden ved, at man kan fremstille noget. Det er derfor, jeg brænder for det fag,

– Bruno Larsen
Portrætfoto af Bruno Larsen

På Brændstrup Kristne Friskole underviser Bruno Larsen blandt andet i Håndværk og design, og det er i den forbindelse, at han har taget kurset ’Smedning en Kulturteknik’.

- Med det her kursus får jeg det didaktiske med. Altså, hvordan jeg lærer det fra mig, og hvad der giver mening at lære og vise børn i undervisningen. For jeg har jo også smedet i min uddannelse som Landbrugs- og Maskinmekaniker, men det er jo ikke det samme som det, man kan gøre med børn, siger Bruno Larsen.

Smedning som et kulturfag

Bruno Larsen har med kurset fået viden om historieudviklingen i smedning, og det er en kulturdannelse han brænder for at give videre til sine elever. 

- På det her fag går man virkelig i dybden med smedning som et kulturfag – hvordan vi som folk og mennesker har udviklet det at smede, og lært hvordan man bruger jern og metal til at kunne lave redskaber til os selv. Og den her dannelse til at kunne bruge sine hænder til noget, til at kunne frembringe noget – og ikke kun at kunne skrive og aflevere noget på papir. Det handler om glæden ved, at man kan fremstille noget. Det er derfor, jeg brænder for det fag, fortæller Bruno Larsen.

Ahaoplevelser og mere leg til børn

Smedefaget kan være en indgang til mere leg og læring for børn. Det mener Bruno Larsen: 

- Børn leger heller ikke så meget mere ude i naturen, som vi gjorde, da jeg var barn. Det er klart, at der er kommet nogle andre muligheder, men det at bruge sine hænder, det bliver mere og mere fjernt for børn, så jeg synes, at det er vigtigt, at de lærer sådan nogle ting i skolen, fortæller han og uddyber:

- Det at vide, at et stykke jern kan blive varmt, og lige pludselig kan man bøje og forme det. Den der ahaoplevelse for børn nu til dags - det er langt fra den virkelighed, børn har i dag, og det et er det, jeg gerne vil give dem.

Vil de hårde materialer

Faget Håndværk og Design er en sammenlægning af de tidligere selvstændige fag i Håndarbejde og Sløjd. Bruno Larsen har derfor det sidste skoleår også undervist i syning. Det var første gang, at han skulle undervise i de bløde materialer – og formentligt også sidste gang. Passionen ligger i de hårde materialer.

- Jeg har lige afsluttet en 8. klasse, hvor vi prøvede at sy, men det havde jeg ingen forudsætninger for. Hvis jeg havde skulle fortsætte med at arbejde med bløde materialer, at skulle sy, så havde jeg fået brug for et kursus, der kunne opkvalificere mig til det. Men vi har fået det lavet om, så der er en anden fra skolen, som er kompetent inden for de bløde materialer, der tager det område, og så kan jeg koncentrere mig om de hårde materialer, fortæller Bruno Larsen.

Bruno Larsen: 

  • Er oprindeligt uddannet Landbrugs- og Maskinmekaniker og har efterfølgende gennemført Landbrugsuddannelse med grønt diplom, inden han skiftede spor og blev autodidakt lærer
  • Har arbejdet som lærer i små tyve år, hvoraf han har undervist i Håndværk og Design i fem år
  • Underviser i dag i Matematik, Natur og Teknologi og i Håndværk og Design 
  • Er 55 år og har været ansat et år på Brændstrup Kristne Friskole

Med støtte fra Den Statslige Kompetencefonds LC-fondspulje har han gennemført ugekurset med titlen ’Smedning en Kulturteknik’.

I flow

På trods af, at Bruno Larsen ikke længere skal undervise i syning, så rummer arbejdet med nål og tråd de samme potentialer for fordybelse og ro, som i smedefaget. Det handler ifølge Bruno Larsen om at lære at fordybe sig i det, man skaber med hænderne.

Det har han selv oplevet i undervisningen af en 8. klasse i syning: 

- Så var der pludselig en dreng, der sagde, ’det er da vildt hyggeligt, det her’. De andre grinte da lidt af ham, men det er jo rigtigt. Det skaber noget særligt, når man får lov til at sidde med noget i sine hænder. Der er kommet et begreb, der hedder, at man kommer i et ’flow’, hvor alt andet forsvinder fra hovedet. Det skaber ro i sindet og ro i hjernen at få lov til at slappe af, imens man samtidig oplever noget interessant, fortæller Bruno Larsen.   

Smeder i en trillebør

Det er de færreste grundskoler, der har faciliteter til at undervise elever i smedning. Men hvad gør man, hvis det netop er faget smedning, man brænder for? Man skal være kreativ. Og det har Bruno Larsen lært på sit kursus. For det kan godt lade sig gøre at smede små ting med simple midler. Opskriften er simpel:  

- Man smider noget sand i en trillebør. Og med nogle mursten, så skaber man sin esse i den. Så skal man bare have en eller anden form for blæs på, og det kan man gøre med en lille støvsuger, der kan puste. Og som ambolt har jeg købt nogle stykker jernbaneskinner, som vi så sætter på nogle træstammer, der så kan bruges til at hamrer på, fortæller Bruno Larsen og fortsætter:  

- Sådan nogle ting bliver man jo nødt til at gøre, for vi får jo aldrig nogensinde mulighed for at få sådan et smedelokale. 

Opskrift til smedeværksted

Det er de færreste skoler, der har faciliteter til at kunne undervise i smedning, men ifølge Bruno Larsen, så kan det gøres simpelt. Opskriften til miniudgaven af et smedeværksted er:

  • En trillebør fyldes med sand og i den bygges en esse af mursten
  • En lille støvsuger med blæsefunktion udgør blæsebælg
  • Som ambolt anvendes stykker af jernbaneskinner, der påmonteres på træstammer
Obs
Skjul nyheder