Menu
Søg

– Vi må ikke gå i stå vidensmæssigt

Jens Erik Mølvig arbejder i færdselspolitiet med kontrol af tunge køretøjer – alt som kører på mere end almindelige kategori B. Siden 2014 da tungvognscenter øst åbnede, har Jens været en af fire i Danmark, som beskæftiger sig med test af bremser og teknisk kontrol. I den særlige niche mellem mekaniker og politibetjent kræves løbende kompetenceudvikling for at kunne være i funktionen, fortæller Jens.

politibil
Foto: Kim Matthäi Leland

”Jeg kom fra noget andet politiarbejde i 2014. Jeg sad i rigspolitiet og udarbejdede beredskabsmateriale. Så jeg kom altså uden erfaring inden for denne niche.” Og at kalde det en niche er ingen overdrivelse, for der findes kun fire personer med denne beskæftigelse i Danmark.

Jens og hans kollegaer arbejder med den mobile bremseprøvestand, som sættes op på en parkeringsplads i landet og så tjekker de ellers bremser på lastbiler, busser, traktorer o.lign. De har altså med rigtig mange forskellige køretøjer og flere specialopbygninger at gøre hver dag. Det er ikke unormalt for dem, at betjene 20 forskellige lastbiler på en dag, fortæller Jens.

Det er helt vildt nørdet at sætte sig ind i det jeg laver og derudover er der også virkelig meget lovgivning på området, som man skal vide noget om.” Jens og hans fire kollegaer er derfor både uddannet som politibetjente og som synsmænd, han fortæller: ”Det vil sige, at vi samtidig kravler rundt på rullebræt neden under køretøjet og kigger efter, om der er noget der er ved at falde af, om der er revner eller rust eller sådan nogle ting.”

"

Jeg forestiller mig, at jeg bliver ved med at gå på kurser indtil det sidste år, inden jeg går på pension, for der vil jo blive ved med at komme udvikling.

– Jens Erik Mølvig

”Det er superfedt at komme på skolebænken igen. Vi kan jo ikke have det her job, hvis vi ikke er helt vildt nysgerrige på, hvordan ting fungerer.”

Som autoritet er det særligt vigtigt for Jens at have den nyeste viden. Han fortæller: ”Vores arbejde kan jo have en konsekvens for andre. De kan få bøder eller i yderste konsekvens miste kørekortet, og så er det jo vigtigt, at vi ikke tager fejl. Men det er jo også en sværvægter i retten, når man gennemgår noget teknisk og en forsvarer spørger: ’Hvad ved du egentlig om det?’ Der gør det ikke noget, at vi er ordentligt klædt på, og kan sige: ’Det her ved jeg noget om, for det har jeg været på kursus i. Jeg har papir på, at jeg har lært noget om det helt nye.’”

Jens ved også, at fejl kan være så slemme, at det udsætter andre trafikanter for fare, derfor er de omhyggelige: ”Vi er hele tiden i et kapløb med at vide mere om køretøjet end ejerne. I dag er der rigtig meget med elektronik. Engang var det nok, at man som god mekaniker kunne lave bremser på en lastbil. Det er altså ikke nok i dag. Der skal computer på, motortestere, læses fejlkoder ud, man skal kunne følge ledningerne og man skal ind og finde ting, de har bygget efter på, for evt. at snyde med noget.” Derfor benytter Jens sig i høj grad af kompetenceudvikling i sit arbejdsliv: ”Det er superfedt at komme på skolebænken igen. Vi kan jo ikke have det her job, hvis vi ikke er helt vildt nysgerrige på, hvordan ting fungerer.” Fortæller Jens og fortsætter: ”Vi ved selv, hvilke behov vi har, så vi sidder typisk inden MUS-samtalen og bladrer forskellige kursuskataloger igennem på de tekniske skoler, som vi ved udbyder sådan noget, og så laver vi en bred pallette af ønsker til alt muligt.”

Netop fordi Jens’ felt er så specialiseret, ser hans noter også noget anderledes ud, end de resterende mekanikeres, som han ofte er på kursus med: ”Vi skal jo selv få det til at passe ind i vores kontekst, for der er naturligvis ikke kurser, der handler om særlig manipulation af lastbiler, så det må vi selv regne os frem til, med den viden vi får.”

Sidemandsoplæring, videndeling og messebesøg er også kompetenceudvikling

”Den tekniske udvikling på tunge køretøjer, farer jo bare derudaf med nye ting, der opfindes for at gøre det bedre, billigere, mere sikkert osv. Det skal vi vide noget om alt sammen, så vi tager imod alt, hvad vi kan få af kompetenceudvikling”. Derfor tager Jens og hans kollegaer også på transportmesser, hvor de ser de nyeste opfindelser inden for branchen samt deler viden med hinanden. Han fortæller: ”Vi er voldsomt afhængige af hinanden, fordi vi er så lille en gruppe.” ”Heldigvis er der en kæmpestor vilje til at lære fra sig, så sidemandsoplæring er en stor del også. Alle er jo interesserede i at alle ved så meget som muligt.”

Jens Erik Mølvig

  • Jens Erik Mølvig arbejder i færdselspolitiet med kontrol af tunge køretøjer
  • Er 56 år og kom fra noget andet politiarbejde i 2014

Med midler fra Den Statslige Kompetencefonds CO10-fondspulje har han fået støtte til kurset Måleteknik og Avanceret fejlfinding.

Jens forestiller sig, at han skal være på bremseprøvestanden indtil sin pension, og dermed også at efteruddannelse og kurser vil være en naturlig del af hans arbejdsliv indtil da. ”Jeg forestiller mig, at jeg bliver ved med at gå på kurser indtil det sidste år, inden jeg går på pension, for der vil jo blive ved med at komme udvikling. Vi må ikke gå i stå vidensmæssigt.” fortæller Jens og fortsætter: ”Det er helt naturligt for os at tage på kurser hele tiden. Vi gider ikke blive dummere og dummere, fordi vi ikke kan komme på kursus. Så Den Statslige Kompetencefond er afgørende for, at vi kan komme på kurser og vi har indtil videre ikke fået afslag.”

Obs