Logo: Kompentencesekretariatet
Søg
Luk menu

De 4 trin til din fondsansøgning

De statslige overenskomstparter har i OK21 afsat 172,5 mio. kroner til efteruddannelse, kurser og andre aktiviteter, der udvikler ansatte i staten. Se hvordan du med bare 4 trin får del i pengene til din kompetenceudvikling.

Foto: SEES media, Ulrik M. Eriksen

Få nyt om fonden

Den Statslige Kompetencefond indgår i de statslige overenskomstforhandlinger. Vi forventer, at vi i slutningen af april 2024 kan fortælle nyt om fonden. Abonner på nyhedsbrevet.

Der er kun 4 trin mellem dig og din ansøgning om fondsstøtte til kompetenceudvikling:

1

Find din fondspulje og retningslinjer for støtte

Du skal være ansat i staten og dækket af en fælles overenskomst for at kunne søge Den Statslige Kompetencefond. Fonden er inddelt i fem puljer med hver deres retningslinjer, der afgør dine muligheder for støtte. For at vide hvilken fondspulje, der er din, skal du vide, hvem der er din forhandlingsberettigede organisation.

Find fondspulje

2

Find pris, tid og link til aktivitet

Du skal finde oplysninger frem om den ønskede udviklingsaktivitet: Aktivitetens pris ekskl. moms, start- og slutdatoer samt et link, som peger direkte til kurset eller aktiviteten på uddannelsesudbyderens hjemmeside. Det skal du bruge, når du udfylder din ansøgning online.

3

Lav en aftale med din leder

Du skal aftale med din leder, at du søger til aktiviteten. Det kan eventuelt være i forbindelse med en medarbejderudviklingssamtale (MUS). Din leder skal også godkende din ansøgning, inden den bliver indsendt til fonden.

4

Opret en bruger og udfyld det online ansøgningsskema

Første gang du ansøger, skal du oprette en brugerkonto, som du efterfølgende kan bruge til at følge op på din og fremtidige ansøgninger. Når din ansøgning er indsendt, bliver den sendt til din leder, der skal godkende den. Først da bliver den sendt til fonden.

Læs videre

Den Statslige Kompetencefond

Tilsagn, udlæg og udbetaling

Den Statslige Kompetencefond. Tilsagn, udlæg og udbetaling: Trin 1: Ansøger og arbejdsplads modtager tilsagn. Trin 2: Ansøger gennemfører aktiviteten. Arbejdspladsen betaler udgifterne. Trin 3: Aktiviteten er gennemført. Hvis aktiviteten ikke gennemføres, udbetales støtte ikke. Trin 4: Leder indrapporterer udgifterne i fondssystemet i rette tid. Vær opmærksom på frist for indrapportering. Inden trin fem, er der evt. stikprøve revision. Trin 5: Fonden udbetaler støtte til arbejdspladsen.

For detaljer, se generelle regler.

Bliv klogere på din rolle

I Den Statslige Kompetencefond er processen lidt forskellig ift. om du er medarbejder eller om du er leder, som skal godkende medarbejderes ansøgninger.

Se video med guide til ansøgning:

Videoen er inddelt i kapitler, så du kan klikke dig frem til det element i ansøgningsprocessen, du er interesseret i at høre om.

Fonden bliver løbende fyldt op

Der er ingen ansøgningsfrister i Den Statslige Kompetencefond. Når en fondspulje bliver midlertidigt tømt for midler, er det vigtigt at notere sig tidspunkterne, hvor der kommer nye fondsmidler at søge.

Det er først fra åbningstidspunktet, at fonden modtager ledergodkendte ansøgninger. Ansøgninger, der indsendes før tidspunktet, vil blive afvist. Ansøger kan dog godt gøre ansøgningen klar og sende den til leder, men lederen må ikke godkende og indsende til fonden før åbningstidspunktet.

I OK21 blev fonden fyldt op med nye midler tre gange om året. Første tirsdag i februar, juni og oktober.

Fonden aftales i overenskomst

Den Statslige Kompetencefond indgår i de statslige overenskomstforhandlinger. Vi forventer, at der er nyt om fonden og åbninger i april 2024.

Vi sidder også klar til at hjælpe dig på telefon og mail

3318 6969

Mandag-fredag kl. 10-15

E-mail om fonden

Vi bestræber at svare på alle henvendelser inden for 2 hverdage. Ring til os, hvis det haster.

Obs
Skjul nyheder